Sofia

Trailer

21:00, Fredag 29.03

Kjøp billett

Sofia

Regi: Meryem Benm'Barek-Aloïsi, Frankrike, Qatar, Belgia 2018
Skuespillere: Maha Alemi, Lubna Azabal, Sarah Perles
Foto: Son Doan
Språk: Arabisk, fransk
Sjanger: Drama
Undertekst: Engelsk
Spilletid: 82 min

ENGLISH BELOW

Lovene for sex utenfor ekteskapet i Marokko er svært strenge, og straffes med fengsel. Det er et slikt politisk utgangspunkt som danner grunnlaget for langfilmdebuten til Meryem Benm'Barek-Aloïsi. Født i Marokko og oppvokst i Belgia retter hun lupen mot et samfunn og system som er konservativt, utdatert og kjønnsdiskriminerende. Et slikt samfunn blir problematisk for 20 år gamle Sofia (Maha Alemi), som er gravid, men som har fornektet svangerskapet og dermed blir klar over det først idet fødselen er i gang.

Sammen med kusinen Lena (Sarah Perles) drar Sofia fra familieselskapet i håp om å finne et sted der hun får føde, men ingen sykehus vil ta imot henne uten de nødvendige papirene som bekrefter farskapet. De får til slutt hjelp av en barmhjertig lege, og etter fødselen starter arbeidet med å få barnefaren til å ta på seg ansvaret for barnet, slik at det kan bli anerkjent av staten og Sofia unngår straff. Det er med andre ord ingen lett oppgave Sofia har foran seg, og som om ikke det var nok, har hun bragt skam over familien, som har mer enn nok med å posisjonere seg i Casablancas øvre middelklasse gjennom sine forretninger. For dette er vel så mye en film om klasse som om kjønn, subtilt fortalt gjennom miljø, kostymer og ikke minst språk.

Filmen er et hardtslående drama med svært solide skuespillerprestasjoner, som tør å løfte og kommentere tabubelagt tematikk, slik vi har sett flere andre filmer fra Marokko gjøre de siste årene.  

Meryem Benm'Barek-Aloïsi er en marokkansk regissør og manusforfatter. Før debutfilmen Sofia har hun laget fem kortfilmer, blant annet Jenna (2014) som vant flere priser. Sofia hadde premiere under filmfestivalen i Cannes, der Benm'Barek-Aloïsi vant prisen for beste manus i den prestisjetunge seksjonen Un Certain Regard.

 

English

SOFIA

The laws for sex outside marriage are strict and punished with prison in Morocco, and this serves as the the political context for director Meryem Benm'Barek-Aloïsi’s feature film debut. Born in Morocco and raised in Belgium, Benm'Barek-Aloïsi aims her focus on a conservative, outdated and sexist society. This kind of society becomes a problem for 20 years old Sofia (Maha Alemi), who has denied her pregnancy until the labor has started.

Sofia leaves the family dinner together with her cousin Lena (Sarah Perles) to give birth, but all the hospitals refuses to let her in because she can’t identify the father of her child. Fortunately, they meet one merciful doctor who helps them. After giving birth, the situation worsens as Sofia is in desperate need of the father acknowledging her child to avoid going to prison. As if that wasn’t enough, she has to deal with the fact that she has brought shame over her family who is trying to position themselves as upper middle class in Casablanca. Sofia is just as much a film about class as it is about gender, subtly told through costumes, language and misé-en-scene. It is also a film as much about the society as it is about its characters, which becomes its main strength.

This is a hard-hitting drama lifted by impressive acting performances, that dares to comment taboos in the Moroccan society as we’ve seen other films from the country do the last couple of years.  

Meryem Benm'Barek-Aloïsi is a Moroccan director and screenwriter. Before making her feature debut, Sofia, she directed five shorts, among them Jenna (2014) which won several awards. Sofia premiered at the film festival in Cannes, where Benm'Barek-Aloïsi won the award for best screenplay in the prestigious Un Certain Regard-section.