Programmet for Arabisk filmfest 2019 er ute!

Programmet for Arabisk filmfest 2019 endelig ute, og det er mulig å kjøpe billetter til filmene allerede nå!

På årets festival får du igjen se det beste av film fra og om den arabiske verdenen. I bagasjen i år har vi med oss seks strålende filmer som har gått sin seiersgang rundt på filmfestivaler i hele verden. De dekker store deler av den arabiske verden, fra Marokko i vest til Irak i øst og løfter nye og spennende problemstillinger som ikke ofte blir belyst. 

I «The Reports on Sarah and Saleem» får vi se hva som kan være de katastrofale konsekvensene av en affære mellom en israelsk kvinne og en palestinsk mann. Dette spennende dramaet åpner festivalen fredag 29. mars klokken 18.30. Da blir det velkomstdrinker og taler fra kl. 17.30. 

Hva skjer med barn som blir radikalisert under krig etter at de som undertrykket dem blir fordrevet? «ISIS, Tomorrow: The Lost Souls of Mosul» forteller historien om barna og familiene som levde under IS sitt styre, og livet etter Mosul ble frigjort. Denne får du sett lørdag 30. mars kl 14.00.

Den nydelige og engasjerende dokumentaren «We Are Not Princesses» følger en gruppe syriske kvinner i flktningleir i Lianon mens de finner sin egen stemme gjennom oppsetningen av den greske tragedien "Antigone". Denne får du med deg lørdag klokken 18.30. 

Her kan du lese mer om alle filmene: 

 

The Reports on Sarah and Saleem

Regi: Muayad Alayan, Palestina, Tyskland, Nederland 2018
Manus: Rami Musa Alayan
Foto: Sebastian Bock
Skuespillere: Maisa Abd Elhadi, Mohammad Eid, Kamel El Basha
Språk: Arabisk, hebraisk, engelsk
Undertekst: Engelsk  
Spilletid: 131 min

Når jødiske Sarah forteller kollegaen på kafeen hun driver at hun har vært utro mot militær-ektemannen møtes det med et skuldertrekk. Men i det hun legger til at mannen hun har hatt en affære med er palestiner, får pipen en helt annen lyd. «Det finnes millioner av jødiske menn, og du velger en araber!», utbryter kollegaen opprørt. Det som i utgangspunktet var et seksuelt sidesprang mellom Sarah og palestinske Saleem, utvikler seg på dramatisk vis til å bli et intrikat spill hvor både israelsk etterretning og palestinske politiske grupper kommer på banen når de to observeres sammen på en bar i Betlehem. Med pulserende Jerusalem som bakteppe blir vi vitne til at de to karakterenes liv snus fullstendig på hodet, samtidig som rasisme og voldelige tendenser på begge sider nærmer seg overflaten. Filmen er dessuten en sterk feministisk kommentar, og det er kvinnene i filmen som ser etter de rasjonelle løsningene på konflikten.

Les mer og kjøp billetter her. 

 

We Could Be Heroes

Regi: Hind Bensari, Danmark, Marokko, Tunisia, Brasil 2018
Foto: Lilia Sellami
Språk: Arabisk
Sjanger: Dokumentar
Undertekst: Engelsk  
Spilletid: 80 min

Azzidine og Youssef er lidenskapelig opptatt av kulestøt. Mens Azzedine er regjerende verdensmester, er barndomsvennen hans Youssef ganske fersk i gamet. Målet deres er å komme til de olympiske lekene i Rio. Problemet er at de konkurrerer på den paralympiske siden, og kårene for funksjonsutfordrede atleter i Marokko er mildt sagt utfordrende. Uten hverken et profesjonelt støtteapparat, treningsarenaer eller finansiering virker veien mot seierspallen håpløst lang. Men, de marokkanske vennene er vant til å kjempe en hard kamp mot diskriminering ved å gjøre seg synlige i et samfunn som har en lang vei å gå før det havner på pallen i inkludering. Regissør Hind Bensari har laget en hjertevarm dokumentar om talent, kameraderi, diskriminering og pågangsmot. En viktig film som berører, og forhåpentligvis opprører tilskueren.

Les mer og kjøp billetter her. 

 

Isis, Tomorrow: The Lost Souls of Mosul

Regi: Francesca Mannocchi og Alessio Romenzi, Italia 2018
Språk: Arabisk
Sjanger: Dokumentar
Undertekst: Engelsk
Spilletid: 80 min

I etterdønningene etter krig er det vanlig at de beseirede legger igjen gjemte våpen til en bedre tid da de igjen skal kjempe. I løpet av den tre år lange okkupasjonen av Mosul levde over en halv million mennesker under myndighetsalder i den IS-okkuperte byen, og denne dokumentaren fokuserer på livene til barna og familiene som er indoktrinert og trent opp til å bli voldelige ekstremister. Er disse barna det mest effektive våpenet i kampen for å gjenreise ideen om et universelt Kalifat en gang i fremtiden? Journalistene Francesca Mannocchi og Alessio Romenzis dokumentar ble påbegynt seks måneder etter at Mosul var frigjort, og vi møter en by i ruiner og mennesker som er minst like skadet. Gjennom intervjuer, særlig med mindreårige, får vi innblikk i et hat mellom innbyggerne som virker uforsonlig i mange generasjoner fremover, og et klart varsel om at IS langt ifra er beseiret.

Les mer og kjøp billetter her. 

 

 

We Are Not Princesses

Regi og foto: Bridgette Auger, Itab Azzam, Storbritannia 2018
Språk: Arabisk
Sjanger: Dokumentar
Undertekst: Engelsk
Spilletid: 74 min

We Are Not Princesses følger en gruppe syriske kvinner som lever som flyktninger i Beirut. Kvinnene, i ulike aldre, finner hverandre gjennom oppsettingen av den greske tragedien Antigone. I stykket blir Oidipus’ datter, Antigone, straffet for å begrave sin bror Polyneikes, til tross for et strengt forbud fra kong Kreon. Handlingen i stykket har klare paralleller til kvinnenes opplevelser. Gjennom å sette seg selv i Antigones sted, får de anledning til å fortelle sine egne historier og reflektere over hvordan de selv har måttet begrave ektefeller, brødre og sønner.

Filmen veksler mellom intime opptak og animerte sekvenser. Kvinnene snakker om tap, kjærlighet, smerte og håp, de diskuterer den nye hverdagen og mimrer tilbake til livet i Syria. Regissørene Itab Azzam og Bridgette Auger har skapt en vakker og viktig dokumentar som gir stemme til kloke, reflekterte og sterke kvinner. De drømmer om en lysere fremtid, til tross for en fortsatt kritisk situasjon i hjemlandet.

Les mer og kjøp billetter her. 

 

Yomeddine

Regi: A.B. Shawky, Egypt, USA, Østerrike, 2018
Skuespillere: Rady Gamal, Ahmed Abdelhafiz, Osama Abdallah
Språk: Arabisk
Sjanger: Drama
Undertekst: Norsk  
Spilletid: 97 min

Det finnes mange ulike måter å falle utenfor samfunnet på, og egyptiske Yomeddine løfter frem flere av dem. Vi møter Beshay, en mann som i ung alder ble plassert av faren i en koloni for spedalske, i håp om at det skulle gi ham et bedre liv. Når Beshays psykisk syke kone dør, bestemmer han seg for å dra tilbake til sitt fødested Qena utenfor Luxor sammen med den foreldreløse vennen Obama. De to utgjør et merkelig par og sammen legger de ut på jakt etter et bedre liv, men mesteparten av tiden møter de på fordommer fra det egyptiske samfunnet. Særlig på grunn av Beshays sykdom. Yomeddine, som betyr dommedag på arabisk, er regissør A.B. Shawkys regidebut, og hadde premiere under filmfestivalen i Cannes i fjor. Filmen viser de tunge sidene av livet i Egypt, men har også flere komiske scener som gjør den svært hjertelig. Har du lyst til å se en karakterdrevet road-movie som oser av varme er dette garantert filmen for deg.

Les mer og kjøp billetter her. 

 

Sofia

Regi: Meryem Benm'Barek-Aloïsi, Frankrike, Qatar, Belgia 2018
Skuespillere: Maha Alemi, Lubna Azabal, Sarah Perles
Foto: Son Doan
Språk: Arabisk, fransk
Sjanger: Drama
Undertekst: Engelsk
Spilletid: 82 min

Lovene for sex utenfor ekteskapet i Marokko er svært strenge, og straffes med fengsel. Det er et slikt politisk utgangspunkt som danner grunnlaget for langfilmdebuten til Meryem Benm'Barek-Aloïsi. Født i Marokko og oppvokst i Belgia retter hun lupen mot et samfunn og system som er konservativt, utdatert og kjønnsdiskriminerende. Et slikt samfunn blir problematisk for 20 år gamle Sofia (Maha Alemi), som er gravid, men som har fornektet svangerskapet og dermed blir klar over det først idet fødselen er i gang.

Sammen med kusinen Lena (Sarah Perles) drar Sofia fra familieselskapet i håp om å finne et sted der hun får føde, men ingen sykehus vil ta imot henne uten de nødvendige papirene som bekrefter farskapet. De får til slutt hjelp av en barmhjertig lege, og etter fødselen starter arbeidet med å få barnefaren til å ta på seg ansvaret for barnet, slik at det kan bli anerkjent av staten og Sofia unngår straff. Det er med andre ord ingen lett oppgave Sofia har foran seg, og som om ikke det var nok, har hun bragt skam over familien, som har mer enn nok med å posisjonere seg i Casablancas øvre middelklasse gjennom sine forretninger. For dette er vel så mye en film om klasse som om kjønn, subtilt fortalt gjennom miljø, kostymer og ikke minst språk.

Les mer og kjøp billetter her.